De Binckhorst en de Rotterdamsebaan

De Binckhorst is een legendarisch industrieterrein. Gelegen tussen Den Haag, Voorburg en Rijswijk is het bovendien een toplocatie. De komende jaren ontwikkelen we het terrein tot een groene en waterrijke wijk, waar het aantrekkelijk en innovatief werken, wonen en recreëren is. Om te zorgen voor goede en blijvende bereikbaarheid werken we tegelijk aan de aanleg van de Rotterdamsebaan, de verbinding tussen het Knooppunt Ypenburg en de nieuwe Binckhorst.

De Binckhorst: hip en happening

De Binckhorst is een uitgestrekt, binnenstedelijk industrieterrein langs het water van de Trekvliet, met 3 binnenhavens. Door de gunstige ligging, vlakbij het centrum, de snelweg en het spoor, is het een aantrekkelijk gebied voor wonen en werken. De komende jaren gaat dat gebeuren. Met behoud van het industriële karakter van het gebied: een beetje ruig, stoer en rauw. Inmiddels is er een nieuwe, diverse groep mensen in de Binckhorst neergestreken, met kleine bedrijfjes en bijzondere horeca. Hierdoor ontstaat een sfeer van levendigheid, innovatief, creatief en ‘hip en happening’.

Het omgevingsplan Binckhorst is één van de pilots in Nederland waar de toekomstige regelgeving van de Omgevingswet toegepast mag worden. De gemeente bepaalt dus niet alléén hoe de Binckhorst wordt ontwikkeld. Er is veel ruimte voor particulier initiatief én veel belangstelling onder ontwikkelaars, ondernemers en toekomstige bewoners voor deze locatie. Het geeft het project Binckhorst een eigentijdse dynamiek die je elders niet snel tegenkomt.

Meer weten? Kijk dan op 'Gebiedsontwikkeling Binckhorst'.

Rotterdamsebaan: 2 kilometer tunnel

De aanleg van de Rotterdamsebaan is een onlosmakelijk onderdeel van de gebiedsontwikkeling. Nu komt 40% van het verkeer dat de stad dagelijks in- en uitrijdt via de Utrechtsebaan, maar deze kan niet verder uitbreiden. De nieuwe, 4 kilometer lange weg loopt straks van het knooppunt Ypenburg (A4-A13) naar de Binckhorstlaan en sluit daar aan op de Centrumring. Een deel van het tracé bestaat uit een tunnel onder Voorburg. Deze Victory Boogie Woogietunnel wordt in totaal bijna 2 kilometer lang, met een geboord deel van 1.640 meter. De nieuwe weg moet op 1 juli 2020 klaar zijn.

De tunnel wordt geboord door een tunnelboormachine, de Catharina-Amalia. Het graafwiel voorop heeft een diameter van 11,34 meter. Met hydraulische vijzels zet de tunnelboormachine zich af tegen de al gebouwde tunnelbuis en drukt zichzelf zo naar voren. Als de vijzels helemaal zijn uitgeschoven, plaatst de machine zelf een nieuw deel van de tunnelwand. Deze wand bestaat uit betonnen ringen van ongeveer 2 meter breed. Catharina-Amalia maakt per dag ruim 15 meter tunnel.

Meer weten? Kijk dan op 'Werkzaamheden Rotterdamsebaan'.

Nieuwste vacatures Alle vacatures »

Junior landmeter

Senior Verkeerskundige

Projectmanager omgevingsmanagement