Johan Krens

Casemanager Wmo Scheveningen
"Contact maken, vertrouwen opbouwen en buiten kaders denken"

Zorgen dat iedereen ons weet te vinden

In Den Haag vinden we het erg belangrijk dat mensen zo lang mogelijk vitaal en zelfstandig kunnen blijven wonen in hun eigen vertrouwde omgeving. Daar ben ik het helemaal mee eens. Waarom moet je mensen weghalen als dat niet nodig is? Dat betekent wel dat we de zorg die ze nodig hebben goed moeten inrichten. Scheveningen was één van de pilots waarbij het doel was om zo snel mogelijk de juiste zorg te organiseren. Efficiënt, met zo min mogelijk bureaucratie en zonder langs elkaar heen te werken. We zitten  midden in de wijk, waardoor we vindbaar, zichtbaar en laagdrempelig zijn. Ik werk nauw samen met andere professionals, zoals het maatschappelijk werk, jongerenwerkers, de politie en diverse vrijwilligersinitiatieven. Deze manier van werken geeft me veel ruimte en dat bevalt me uitstekend. Ik ben een echte netwerker met een goede dosis humor en behoorlijk eigenwijs. Door alle vrijheid is het wel nodig om een leidraad te hebben. Iets van waaruit ik kan verder bouwen. Wij doen dit met behulp van Scrum. Zo hebben we altijd het belang van de cliënten als uitgangspunt.

Wij gaan aan de slag aan de hand van meldingen. Dat kan heel eenvoudig en laagdrempelig via de site van de gemeente of door binnen te lopen bij een servicepunt. Meldingen komen ook via andere kanalen, zoals hulpverlening of  politie. Als eerste gaan we op huisbezoek, altijd met twee personen, want met zijn tweeën hoor je altijd meer en je weet nooit wat je precies gaat aantreffen. Wij nemen echt de tijd voor mensen, ook om vertrouwen op te bouwen. We denken zoveel mogelijk buiten de kaders. Ik kwam ooit bij een cliënt die een aanvraag had gedaan voor een taxibus. Toen bleek dat haar partner via een ander kanaal hier óók een aanvraag voor had gedaan. Ik heb ze samengevoegd en het was binnen een week geregeld. Dat waarderen mensen enorm. Het mooiste compliment dat ik ooit kreeg was: “Ben jij van de gemeente?!” Het beeld dat zij van de gemeente hadden werd ontkracht en ze waren blij met de zorg. Dat geeft mij voldoening. Het betekent niet dat ik altijd met iedereen meega. Als je iets prima zelf kunt regelen of betalen, waarom moet de gemeente dat dan doen? Ik kan ook heel goed ‘nee’ zeggen.

Dit werk past perfect bij me. De individuele manier van werken, maar ook het beroep dat wordt gedaan op mijn kennis van de sociale kaart, mijn beoordelingsvermogen en gespreksvaardigheden. Ik ga elk gesprek volledig open in en merk dat ik steeds meer onbevangen en onbevooroordeeld word. Scheveningen is nog echt ‘het oude dorp’, dat zie je terug in de saamhorigheid die er heerst en hoe de mensen elkaar onderling helpen. Zeker een voorbeeld voor hoe het mag zijn in de wijk! Binnenkort ga ik de nieuwe werkwijze introduceren in Transvaal, daar zal het weer anders zijn. Maar het doel is hetzelfde: zorgen dat iedereen ons weet te vinden, dat mensen niet van het kastje naar de muur worden gestuurd, maar gewoon vlot en goed worden geholpen.